Translate

15 Mayıs 2014 Perşembe

Dış Ticarette Rahat ve Güvenli Ödeme ''BPO''

Ticaret yapanların bir numaralı endişesi olan " Tahsilat Güvencesi," işin uluslararası boyuta taşınması halinde, biraz daha tedirgin edici olabiliyor. Satıcının malları göndermesi karşılığında, tahsilatının nasıl yapılacağı, bu tahsilatın nasıl güvence altına alınabileceği soruları akıllarda dolaşıp duruyor.
Ödeme şekilleri arasında güvenilirlik açısından ön sıralarda duran " Akreditif " ödeme şekli ise uluslararası ticaretin % 15 kadarında kullanılıyor. Güvence sağlamasına karşın tercih edilme oranının çok fazla olmamasının nedeni de hem işlemlerinin biraz karışık görülmesi hem de her iki tarafa da masraf kapısı olması. En çok kullanılan ödeme şekli ise risk unsurunun çok yüksek olmasına karşın " Mal Mukabili / Açık Hesap " ödeme şekli.
Bu ödeme şeklinde, satıcının alıcıya güvenmesi halinde mallar yükleniyor ve alıcının malları gümrükten çekebilmesi için  gereken belgelerle birlikte alıcıya gönderiliyor. Tahsilat riskinin tepe noktada olduğunu görmemek olası değil. Ancak arada bankalar olmadığı için de kurallı belge düzeni ve belgelerin belirlenmiş form ve kapsamlarda hazırlanması gibi sıkıntılar olmuyor. Satıcı, alıcı tarafından talep edilen belgeleri hazırlayıp doğruca alıcıya gönderiyor.Rahat olmasına rahat amma bir o kadar da güvensiz.
Uluslararası Ticaret kurallarını düzenlemeye çalışan Milletlerarası Ticaret Odası ( ICC ) yapmış olduğu çalışmalarla, küresel ticaretin daha kolay bir ortamda yapılabilmesi için çaba gösteriyor. Türkçemizde " Teslim Şekilleri " diye andığımız INCOTERMS yanında, ödeme şekillerinin düzenlenmesini ve işleyiş kurallarını tekdüze hale getirmeye çalışıyor.BPO ( Bank Payment Obligation ) / Banka Ödeme Yükümlülüğü diye adlandırılan ödeme şekli de bu çalışmaların bir sonucu olarak, küresel ticaretteki yerini aldı. Mal mukabili ödeme şeklinin belge düzeni rahatlığına yaklaşan, öte yandan da akreditifin güvencesinden uzak durmayan bir ödeme şekli bu. Sistemin çalışmasını ana hatlarıyla belirtmeye çalışalım.
İlk belirtmemiz gereken nokta, tüm sistemdeki bilgi alışverişinin elektronik ortamda yapılmasıdır. Gerçek kağıt belgeler ise yüklemenin yapılmasını takiben, sistemin onay vermesi halinde satıcı tarafından doğruca alıcıya gönderilmektedir.
Satıcı ile alıcının anlaşmaya varmaları halinde alıcı, elindeki teklife göre bankasına başvurarak siparişine ait verileri gönderir. Bu veriler de satıcının bankasına iletilerek, satıcının onayı alınır ve bu bilgilerin uyum sağlaması halinde de her iki banka arasında " Oluşturulmuş Veritabanı ( Established Baseline) " oluşur ve alıcı ile satıcıya kendi bankalarınca " Eşleşme Raporu " verilir.
Bu eşleşme raporunu takiben satıcı malları yükleyip gönderir ve taşıma belgesi ile fatura bilgilerini, daha önceki eşleştirilen verilere uygun olup olmadığının elektronik ortamda teyidi için bankasına gönderir ve bankası da bu bilgileri " Oluşturulmuş Veritabanı " üzerinden kontrol eder. Bu veri eşleştirilmesi hakkında, alıcının bankası alıcıya bilgi gönderir. Başarılı eşleştirme teyit edildiğinde de satıcı, alıcının malı çekebilmesi için kağıt belgeleri doğrudan alıcıya gönderir. Alıcının bankası da ödeme zamanı geldiğinde, alıcının hesabını borçlandırarak, mal bedelini satıcının bankasına gönderir ve satıcıya ödeme yapılır.
Sistem, elektronik ortamda veri eşleştirmesi yapılarak çalıştığından çok hızlı sonuç alınabiliyor. Arada bankaların ödeme güvencesi olduğundan, tahsilat riski en alt düzeye indirilmiş oluyor. Belge düzeni ve hazırlaması,  Mal Mukabili / Açık Hesap gibi yapıldığından, belge işlemleri daha kolay yapılabiliyor. Akılda tutulması gereken konu ise yeni bir ödeme şekli olduğundan, bilgi ve elektronik alt yapı konularının halledilmeden işe girilmesi halinde güçlük çekilebileceği.
http://www.istekobi.com.tr/kobi-bilgi-merkezi/makaleler/rahat-ve-guvenli-odeme-bop-m610.aspx

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder